Motor Cilinderkopmoeren 40 1) Hoofdlager voor en achter 30 Drijfstanglagerkappen 35 Vliegwielbouten 35 Nokkenastandwielbouten 10 Centrifugaaloliefilter 8 Holle bout poelie op krukas 150 Moeren tuimelaaras 25 Moer ventilator op dynamo 35 Moer poelie op dynamo 35 Bougies 30 Bout van achterste motorsteun (R/126) 50 Achterste motorsteun aan tussenpaneel 50
Versnellingsbak en differentieel Ophangrubber aan versnellingsbak 15 Versnellingsbaksteun 40 Bevestiging ophangrubbers van versnellingsbak 15 Bevestiging bout van koppelingsvork 25 Moer van koppelingskabelsteun 15 Versnellingsbak aan motor (vliegwielhuis) 25 Vliegwielhuis aan versnellingsbak 35 Kroonmoer van pignonas 50 2) Kroonmoer van torentandwielas 50 2) Borgbout voor as van achteruittandwiel 15 Kroonwielbouten 45 Differentieellagerhouders 15
Voorwielvering Zelfborgende moer van bladveer aan fusees 40 Zelfborgende moeren van draagarmhelften op wieldraagarmas 25 Stootrubbers aan bladveer 15 Bladveersteunen aan carrosserie 30 Wieldraagarmas aan carrosserie 30 Wieldraagarm aan fusee 60 Schokbrekerbevestiging onder en boven 20 Wielbouten 50 Naafmoeren 3)
Stuurinrichting Stuurwielmoer 50 Bevestigingsbout van kruiskoppelingen op stuuras 25 Bevestiging van stuurhuis 30 Vertande moeren van bevestiging van stuurashouder 15 Bevestiging van het hulpstuurhuis 30 Hulpstuurhuis op as 70 Pitmanarm op as 10 Spoorstangkogelboutmoeren 35 Klem van spoorstangeinden 15
Achterwielvering Stootrubbers aan carrosserie 15 Steun van draagarmen aan carrosserie 50 Silent-bloc bouten van wieldraagarmen 80 Schokbrekerbevestiging onder en boven 30 Wielnaaf en remankerplaat aan wieldraagarm 55 Aandrijfas aan flexibele koppeling 28 Centrale moer van flexibele koppeling 4) Wielbouten 50
Remmen Remankerplaat aan fusee 20 Bouten voor remtrommel aan naaf 85 Wielremcilinder aan remankerplaat 10 Handremsteun aan carrosserie 15
Elektrische installatie Riempoelie van dynamo 20 Moer van koellucht ventilator 20
Eenheid is Nm.
1) Eerst aandraaien op een waarde van 25 Nm. Daarna op een waarde van 40 Nm. Aantrekvolgorde:
2) Indien bij het voorgeschreven aantrekkoppel de gaten in moer en as niet corresponderen, dient de moer max. 60? verder te worden aangetrokken. Deze moer altijd borgen met een splitpen!
3) De naafmoer wordt vastgezet met 20 Nm waarna de lagerspeling als volgt wordt afgesteld: Draai de naaf een aantal keren rond zodat de lagers zich kunnen zetten en draai de moer los. Zet nu de moer vast met 7 Nm en maak een merkstreepje midden op een van de zeskantvlakken van de moer. Draai de moer nu zover aan tot het eerstvolgende hoekpunt met de merkstreep correspondeert; dit komt overeen met 30? hoekverdraaiing. Controleer desgewenst de axiale lagerspeling met een klokmicrometer, deze moet 0,025-0,10 [mm] bedragen. Borg tenslotte de naafmoer door wat materiaal in de groef van de astap te tikken (gebruik altijd nieuwe moeren). Vul de naafdop met ca. 25 gram vet en tik de naafdop terug.
4) Bij het monteren van nieuwe achterwiellagers of een nieuwe flexibele koppeling moet een nieuwe afstandsbus gebruikt worden. De oude afstandsbus vervormd en is daardoor onbruikbaar geworden. Nadat de lagers met wiellagervet zijn verpakt en met de astap, een nieuwe afstandsbus, de verkeerringen en de afstandsring in de naaf zijn gemonteerd, wordt de flexibele koppeling op de astap geschoven. Draai de moer op het eind van de astap aan, tot de lagers onder een zodanige voorspanning staan, dat een koppel van maximaal 5 cm.kg vereist is om de astap te verdraaien.
Let op: Dit document is met de grootste zorg samengesteld. De Fiat 500 Club Nederland en de opsteller van dit document zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen, materiële en immateriële schade die voortvloeit uit het gebruik van de gegevens in dit document. Als u twijfelt over de juistheid van de gegevens vraag dan raad aan een expert. Mocht u fouten tegenkomen dan kunt u zich wenden tot
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.
van Fiat 500 Club Nederland.
Bron: Fiat 500 Club Nederland
|